LGS sonuçları eğitimde eşitsizliği açığa çıkardı
banner8

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), sınav sonuçlarıyla aynı anda "Merkezi Sınav Değerlendirme Raporu" yayımladı. Rapora göre Liselere Geçiş Sistaemi Sınavında (LGS) toplam 42 farklı ilden 181 öğrenci tüm soruları doğru yanıtlayarak 500 tam puan aldı.

2018’de tam puan alan öğrenci sayısı 18 iken, 2019’da bu sayı 565 olmuştu. 2018-2019 sınav sonuçlarında olduğu gibi bu yıl da sınavda kız öğrenciler, erkek öğrencilerden daha başarılı oldu. Sınav sonuçları, ebeveynin eğitim düzeyi arttıkça sınav puanlarının da arttığını ve okul başarı puanıyla sınav başarısı arasında paralel bir ilişki olduğunu gösterdi. Ayrıca kısmi değişiklikler olsa da doğru cevap ortalamalarının 2019 yılıyla benzerlikler gösterdiği görüldü.  

MATEMATİKTE ORTALAMA YİNE DÜŞÜK

MEB raporundan sınava dair bazı önemli bilgiler ve istatistikler şöyle:

- Sınava 2019 yılında 1 milyon 29 bin 555 öğrenci, 2020’de 1 milyon 472 bin 88 öğrenci katıldı. Sınava katılan öğrenci sayısında bir önceki yıla göre yüzde 43 artış oldu.

- Sınavda yer alan soruların hiçbiri iptal olmadı.

- 20 soruluk Türkçe alt testinde doğru cevap sayısı ortalaması 10.00, soru sayısı 10 olan T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük alt testinde doğru cevap sayısı ortalaması 5.05, din kültürü ve ahlak bilgisi alt testinde 6.39 ve yabancı dil alt testinde ise 3.53 oldu.

- Soru sayısı 20 olan matematikte doğru cevap sayısı ortalaması 4.89, fen bilimleri alt testindeki doğru cevap sayısı ise 10.21 olarak hesaplandı.

- Öğrencilerin 2019’a göre fen bilimleri testinde daha başarılı olduğu, diğer testlerde ise daha düşük başarı gösterdiği belirlendi.

KIZ ÖĞRENCİLER DAHA BAŞARILI

- Kız öğrenciler matematik dışındaki tüm alt testlerde erkek öğrencilerden daha başarılı oldu. Aynı sonuç 2018 ve 2019 yıllarında da olmuştu.

- 181 öğrenci sınavda tam puan aldı.

- Puanların 100 ile 500 arasında değiştiği dağılımda öğrencilerin yüzde 7.85’i 400-500 aralığında puan aldı. Öğrencilerin en yoğun bulunduğu puan aralığı (yüzde 56.29) 200-299 oldu. Sınav puanlarının ortalaması 286.35, standart sapması ise 69.22 olarak hesaplandı.

ANNE BABANIN EĞİTİM DÜZEYİ ETKİLİ

- Öğrencilerin, anne ve babanın eğitim düzeyleri arttıkça sınav puanlarının da arttığı belirlendi.

- Öğrencilerin okul başarıları ile sınav başarısı arasında güçlü bir ilişki olduğu görüldü.

'SONUÇLAR EĞİTİMDEKİ EŞİTSİZLİĞİN İTİRAFI OLMUŞTUR'

2020’de LGS sonuçlarını Evrensel'e değerlendiren Eğitim Sen MYK Üyesi İsmail Sağdıç, sonuçların eğitim sistemindeki eşitsizliği ve eğitim politikalarının başarısızlığını ortaya koyduğuna dikkati çekti. Sağdıç, sınavın tüm itirazlara rağmen pandemi koşullarında yapılmasının öğrencilerin kaygı düzeylerini daha da artırdığını belirtti. Sınavda tüm sorulara doğru yanıt veren öğrenci sayısının geçen yıla göre düştüğüne vurgu yapan Sağdıç, sınav sonuçlarına göre matematikte ortalama 4.89 doğru ortalaması ve Türkçedeki tablonun eğitim sistemini tartışılır kıldığına dikkati çekerek “Hiçbir derste başarı ortalaması yüzde 50’yi aşamamış görünüyor” dedi.  

'EĞİTİM SİSTEMİ BAŞARISIZDIR'

Sınav sonuçlarının eğitimdeki eşitsizlikleri net bir şekilde ortaya koyduğuna vurgu yapan Sağdıç “Gelir seviyesi ve eğitim seviyesi daha yüksek olan velilerin çocuklarının yoksul ve eğitim seviyesi düşük velilerin çocuklarından daha başarılı olması eğitimdeki eşitsizliklerin sınav üzerinden bir kez daha itirafı olmuştur” değerlendirmesinde bulundu. Sonuçların yıllardır AKP eliyle yazboz tahtasına dönen eğitim sisteminin de başarısızlığını gösterdiğini anlatan Sağdıç “Bu sınava giren öğrencileri 4 + 4 + 4 eğitim sistemi yetiştirmiştir ve bu sonuçlar 4 + 4 + 4 eğitim sisteminin çocuklara bir şey kazandırmadığının da göstergesidir. Eğitim, bilimsel ölçütlere göre laiklik temelinde parasız nitelikli ve herkesin kendi ana dilinde olmadığı sürece bu tür sonuçlarla daha çok karşılaşacağız” değerlendirmesinde bulundu.

'YÜZ BİNLERCE ÖĞRENCİ HİÇBİR OKULA YERLEŞEMEYECEK'

Eğitim Sen Yöneticisi Özgür Bozdoğan da sosyal medya hesabından sınav sonuçlarını değerlendirerek şu ifadeleri kullandı “Sınava giren 1 milyon 472 bin 88 öğrencimizden neredeyse 1 milyon 200 bini bu sonuçlarla hiçbir okula yerleşemeyecek. Toplam 8. sınıf öğrencilerinden 1 milyon 600 bini için bu sonuçların bir anlamı yok. Öğrenciler yarışmamalı, istedikleri okul türünde ve okulda eğitim alabilmeli.”

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.