Mülakatta Başarılı Olmanın Sırrı Nedir?

Herhangi bir iş görüşmesi, şu anda iş değiştirme havasında olmasanız bile ödüllendirici olabilecek yeni bir deneyimdir. Bu, kendinizi değerlendirmek, iş bağlantıları kurmak, mevcut iş yerinizde oturmuş olabileceğinizi zamanında fark etmek ve nereye taşınacağınıza karar vermek için bir fırsattır.

Mülakatta Başarılı Olmanın Sırrı Nedir?

Herhangi bir iş görüşmesi, şu anda iş değiştirme havasında olmasanız bile ödüllendirici olabilecek yeni bir deneyimdir. Bu, kendinizi değerlendirmek, iş bağlantıları kurmak, mevcut iş yerinizde oturmuş olabileceğinizi zamanında fark etmek ve nereye taşınacağınıza karar vermek için bir fırsattır.

İnsanların bazı fırsatları sadece bir defa yakalayabilmelerinden dolayı bunları çok iyi bir şekilde değerlendiriyor olması gerekmektedir. Özellikle iş hayatına yeni atılmakta olan birisi için bu durum daha da ciddi boyutlarda olacaktır ve atılan her adımın dikkatlice atılıyor olması oldukça önemli olacaktır.

Eğitim hayatının son aşamalarında ya da eğitim hayatının sonrasında iş hayatı için adım attığınız bir aşamada karşınıza çıkacak tek durak, mülakatlar olacaktır. Bu mülakatlarda başarılı olmanız ya da olamamanız, meslek hayatınıza yön verecek ve belki de uzun süredir aldığınız eğitimin meyvesini yemeye başlayabileceğiniz bir kavşak olarak değerlendirilecektir. Bundan dolayı mülakatta başarılı olmanın adımlarını dikkatli bir şekilde okumalı ve tatbik etmeye çalışmalısınız.

Hazırlanın

Rastgele bir görüşmeye gidemezsin. Dikkatlice hazırlanmanız gerektiğini asla unutmamalısınız. Şirket hakkında bilgi alın, mülakatı yapacak kişi hakkında bilgi edinin, konuşma sunumunuzu düşünün. Şirket, aday hakkında önceden herhangi bir şey bilmek zorunda değildir, doğru izlenim bırakma, kendini yeterli, yapıcı ve deneyimli bir profesyonel olarak gösterme sorumluluğu başvuru sahibine aittir. Harika bir adayın korkması, alışılmadık bir ortamda sıkışması ve bu nedenle mülakat sırasında başarısız olması nadir değildir. Bundan dolayı hazırlıklı olmanız gerektiğini aklınızdan çıkarmamalısınız.

Sıradan konulara değinerek konuşmaya başlayın

İlk birkaç dakika hava durumu, sokak trafiği vb. hakkında konuşun. Ofise iltifat edebilir, pencereden manzarayı övebilir, yeni bir şirket tatilini, bazı spor zaferlerini (örneğin, takımımızın uzun zamandır beklenen zaferi) veya mesleki başarıları tebrik edebilirsiniz. Bu, öncelikle "buzu eritmenize", genel gerilimi azaltmanıza, muhatabı konumlandırmanıza ve ikinci olarak kendinizi sakinleştirme, etrafa bakma, güç toplama fırsatı verecektir. Bununla birlikte gergin olmayın. Ancak, sizin ve görüşmecinin fikirlerine katılmayabileceğiniz politika ve olaylar hakkında konuşmayın.

Sohbeti monoloğa çevirmeyin

Derhal hazırlanmış bir konuşma yapmak yanlış olur. Öncelikle muhatabı dinlemeniz ve şirketin tam olarak kimi aradığını, mesleki ve kişisel özellikler açısından ne tür bir kişiye ihtiyaç duyduklarını anlamaya çalışmanız gerekir. Bununla birlikte uygun sonuçları çıkardıktan sonra, kendiniz hakkında konuşun. Toplantının ilk aşamasında %80 dinleyici %20 konuşmacı olmalısınız.

Stresli bir adayın kendisi hakkında konuşmaya başlaması, ancak ondan beklenenden tamamen farklı bir şey söylemesi oldukça yaygın bir durumdur. Aynı zamanda, bu pozisyon için gerekli tüm yetkinliklere sahip olabilir, ancak konuşma sırasında aksanları deneyim ve bilgisine doğru bir şekilde ifade edememesi ve işveren için temel nitelikleri vurgulamaması durumu ortaya çıkabilir. Sonuç olarak görüşmeci, bu pozisyon için adayın uygun olmadığı izlenimini edinecektir.

Sohbetin moderatörü olmaya çalışın

Kendinizi rahat hissetmeniz için bir diyalog kurabilirsiniz ve bu sayede tüm konuşmanın tonunu siz belirlersiniz. Sorular "akıllı" olmalıdır. Şirketin işi, stratejisi hakkında, şirkette benimsenen hedeflere ulaşma yolları, aranan uzmanın bu hedeflerin uygulanmasındaki rolü ve beklenen katkısı hakkında konuşmalar yapılabilir. Bu konuda mülakat öncesi hazırlık noktasına oldukça dikkat etmeniz sizin için iyi olacaktır.

Görünüşünüze dikkat edin

Bir kişi hakkında ilk izlenim, bir toplantının ilk 30-40 saniyesinde oluşur. Dostça bir yüz ifadesi, doğal hareket ve taze, düzenli, prezentabl bir görünüm muhatap için sempati oluşturan en önemli faktörlerdir.

İş giyim tarzı, görüşme için çok önemlidir. Şık bir takım elbise en iyisidir, ancak resmi bir iş elbisesi de mümkündür. Pahalı ve marka giyinmenize gerek kalmayacaktır. Giyim tarzınızın ne olduğu da çok önemli değildir. Kısacası çok dikkat çekmeyen ya da sizi bir gurup insan içinde ayrıştırmayacak olan bir tarzda giyinebilirsiniz.

Kıyafetlerinizin temiz ve ütülü olduğundan emin olmanız yeterli olacaktır. Bu konuda takım elbise tercih edilmesi en doğru karar olacaktır. Bunun için de illa ki pahalı bir takım elbise almanıza gerek yoktur. Emanet olarak dahi bir arkadaşınızdan almanız yeterli olacaktır.

Züppe gibi davranmayın

Kendinizi “kanıtlamak” için mülakata gelirsiniz. Temasta olun, soruları isteyerek cevaplayın, "CV'mi oku, her şey orada yazılıyor" ifadesi sizin lehinize oynamayacaktır. Sorulan sorulara sevecen ve sıcaklıkla cevaplar vermeye çalışın. Kendinizden emin olmalısınız fakat çok fazla ego olması sizin içi büyük bir sorun olacaktır. Mülakat sırasında karşınızda ki kişi ya da kişilerle göz teması kurmaktan çekinmemelisiniz. Ayrıca oturmanızı da karşınızda ki insanlara saygısızlık boyutunda olabilecek şekilde konumlandırmamalısınız.

Bilgi paylaşmaya hazırlıklı olun

Nazik olun, açık olun ve bilgi paylaşın. Bazen aday, tüm bilgilerin internette mevcut olmasına rağmen ticari bir sır olduğunu söyleyerek sorulara cevap vermez. Bu davranış işverenler için kafa karıştırıcıdır. Ayrıca, kişisel hayatınız hakkında soru sorulursa, kızmadan ve sakince cevaplamaya çalışmalısınız. Genç bir kadına evli olup olmadığı, ailede kaç çocuk olduğu ve olası bir hastalık durumunda kiminle kalacağı sorulduğunda bu normal bir soru olarak karşılanmalı ve sakince cevap verilmelidir. İşveren sizi sadece güvenilir ve tutarlı bir çalışan olarak görmek istiyor. Ancak, adayın tamamen uygunsuz olan çok fazla kişisel bilgi paylaşması durumunda tam tersi bir durum da vardır. Her şeyde ölçüye dikkat etmek gerekir.

CV hazırlığı yapmayı ihmal etmeyin

İş görüşmelerinden önce mutlaka profesyonel bir CV hazırlamalısınız. Bu durum iş başvurularında oldukça dikkate alınan ve işverenler tarafından titizlikle incelenen bir kısım olacaktır. İşverenler sizi ilk olarak CV’niz üzerinden tanıyacağı için bu konuda herhangi bir hata yapmamış olmanız oldukça önemlidir. Bundan dolayı gelişi güzel bir hazırlık yapmamış olmanız gerekecektir. Aksi takdirde çeşitli sıkıntılarla karşı karşıya kalmanız muhtemel olacaktır.

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER