BIST 100 10.644 DOLAR 32,20 EURO 35,01 ALTIN 2.500,70
19° İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Isparta
  • İçel
  • İstanbul
  • İzmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce

YİD projelerinde geçiş ücretlerindeki büyük fark... Köprüde, fiyat etiketi gibi geçiş ücreti: 399

Karayolları Genel Müdürlüğü, köprü ve otoyollara beklenen zammı yaptı. Geçiş ücreti, devletin sahip olduğu 15 Temmuz Şehitler ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinde otomobiller için 15 TL’den 24 TL’ye yükseldi.

Karayolları Genel Müdürlüğü’nün, özel sektörün, yap-işlet-devret (YİD) modeliyle yaptığı köprülerde geçiş ücretlerini, fiyat etiketleri gibi “psikolojik” bir sınırda tutması dikkat çekti.

Geçiş ücreti (otomobil için) Osmangazi Köprüsü'nde 290 TL’den 399 TL’ye çıktı. Yeni geçiş ücreti, 400 TL’nin altında belirlendi.

Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nde, 35 TL’den 49 TL’ye yükseldi. Geçiş ücretine, 50 TL yerine 49 TL’ye denk gelecek biçimde zam yapıldı.

1915 Çanakkale Köprüsü'nde geçiş ücreti de 295 TL’den 419 TL’ye çıktı. Bu köprüde de fiyat etiketlerini andıran bir zam oranı gündeme geldi.

Büyük fark

Köprü ve otoyollarda zam kadar önemli başka bir boyut daha bulunuyor.

Prof. Dr. Uğur Emek’in hesaplamasına göre Osmangazi Köprüsü’nde, sözleşmede öngörülen geçiş ücreti (otomobil için) 1755 TL.

Osmangazi Köprüsü’nde, son zamla birlikte geçiş ücreti 399 TL’ye çıktı. Devlet, geçen her araç için katkı payı adı altında 1356 TL fark ödüyor.

Yetmiyor... Bir de garanti kapsamında ödeme yapılıyor. Garanti sınırının altında kalan her araç için söz konusu köprüyü işleten firmaya, 1755 TL ödeniyor.

Diğer köprülere de hemen bakalım.

Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nde sözleşmede öngörülen geçiş ücreti (otomobil için) 189 TL. Yeni zamla birlikte geçiş ücreti 49 TL’ye çıktı. Devlet, geçen her bir araç için 140 TL katkı payı adı altında ilgili projeyi işleten müteahhide ödeme yapıyor. Garanti kapsamında yapılan ödemeyi de unutmayalım.

1915 Çanakkale Köprüsü'nde, sözleşmede öngörülen geçiş ücreti (otomobil için) 702 TL. Yeni zamla birlikte geçiş ücreti 419 TL’ye çıktı. Devlet, bu projede de geçen her bir araç için projeyi üstlenen işletmeye, 283 TL katkı payı adı altında ödeme yapıyor. Elbette, bu projede de garanti kapsamında ödeme yapılıyor.

YİD projeleri... YİD’i bizi...