BIST 100 9.916 DOLAR 32,51 EURO 34,94 ALTIN 2.439,16
14° İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Isparta
  • İçel
  • İstanbul
  • İzmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce

Tabelalarda 'Paralı yol' oyunu...

Tabelalarda 'Paralı yol' oyunu...

Son yıllarda daha çok ücretli yolları gösteren tabelalara yer verilerek insanların bu yönlere sapmasının sağlandığı belirtildi.

Hayata sağladığı kolaylıkların yanında navigasyon sistemlerine dair şikayetler de arttı. Türkiye'deki en yaygın şikayet ise insanları trafikte daha uzun, kimi zaman paralı yollara yönlendirdiği iddiasıydı.

Bu iddia birkaç kere Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin (TBMM) gündemine dahi getirildi. Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Uşak Milletvekili Özkan Yalım, daha önce TBMM'de yaptığı konuşmada, "Otoyol ve köprüleri işleten firmalarla navigasyon hizmeti sağlayıcıları arasında işbirliği anlaşması mı var?" diye sormuştu.

NAVİGASYON TARTIŞMASI SÜRÜYOR

Independent Türkçe'den Ali Kemal Erdem'in haberine göre, bu iddiaya itiraz edenler ise genel hatlarıyla şöyle bir savunma yapıyor:

“Bu bir yapay zeka. O an hangi yol açıksa ve siz oradan gittiğinizde daha kısa sürede gidebilecekseniz sizi oraya yönlendiriyor. Yoksa o yola girip para verip vermemeniz onun işi değil. En kısa hangi sürede gidebileceğinizi hesaplıyor. Birkaç dakika bile daha kısa gidebileceksiniz onu öneriyor. Ayrıca uygulamada paralı yolları kapatırsanız sistem size o yolu da göstermiyor.”

Bu açıklamaya karşın navigasyonlarla ilgili paralı yollara yönlendirdiğine dair iddialar sürmeye devam ediyor.

"PARALI YOLLARI GÖSTEREN TABELALARA DAHA ÇOK YER VERİLİYOR" İDDİASI

Ancak navigasyonlar kadar olmasa bile dillendirilen bir başka iddia daha var. Navigasyonlara rağmen halen pek çok insan şehirlerarası veya kent içi yollarda tabelalara bakarak yolunu buluyor.

Bilindiği gibi eski adı E-5 olan D-100 devlete ait ve burada ücretsiz seyahat ediliyor. Bu ve bağlantı yollar mavi tabelalarla gösteriliyor.

Yine devlete ait olup halk arasında TEM olarak bilinen, şehir dışına çıkıldıktan sonra belli mesafede ücret alınan otoban yolların tabela rengi ise yeşil. Ancak son yıllarda yap-işlet-devret modeliyle yapılan özel sektör tarafından işletilen ücretli yolların tabelaları da yeşil renkte.

Bazı kişiler, özellikle şehirlerarası yollardaki ve kent giriş çıkışlarındaki tabelaların daha çok paralı yolları gösterdiğini, ücretsiz yolları gösteren tabelaların ise çok azaltıldığını, bu nedenle tabelalara bakarak bir yerlere gitmeye çalışan insanların da çoğunlukla istemese dahi paralı yoldan gitmek zorunda kaldığını iddia ediyor.

"PARASIZ YOLLARI GÖSTEREN TABELALAR ÇOK AZ"

İnşaat Mühendisleri Odası Genel Başkanı Cemal Gökçe, yollarda çoğunlukla paralı geçişleri işaret eden yeşil tabelalar olduğu iddiasına katıldığını söyledi.

"Ne yazık ki ülkenin neresine giderseniz gidin, otoyollarda genel olarak parasız yolları gösteren tabelaları son derece az görürsünüz" diyen Gökçen, "Gidiyorsunuz, gidiyorsunuz karşınıza bir paralı yol çıkıyor. Dönme şansınız da olmuyor. Maalesef çok ciddi tuzaklar var bu konuda. Bu eşitlik, adil olma ve insanları doğru yönlendirme ilkelerine de aykırı bir durum" ifadelerini kullandı.

Paralı yolları gösteren tabelalar kadar parasız yolları gösteren tabelaların da çok sayıda olması gerektiğini kaydeden Gökçe, "Maalesef insanların paralı yollara girmelerini sağlamak için tabelalarda bir eşitsizlik, dengesizlik var. Ulaştırmaya dair 13 sempozyum yaptık. Buralarda da bu soruna değindim" dedi.

"DEVLET BU İŞLERE ALET OLMAZ"

Ulaştırma mühendisi ve eski AKP Erzurum Milletvekili Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı ise bu yönlü iddialara karşı çıktı. Devletin bu tür işlere alet olmadığını belirten Ilıcalı, "Belki bazı yerlerde tabelalarda eksiklik olmuştur. Fakat devlet, bilerek böyle bir şey yapmaz. Eksiklik olan yer de bildirilirse oralardaki tabela eksikliği giderilir. Ayrıca paralı yolların hepsi özel sektöre de ait değil, bazıları da devlet tarafından işletiliyor" diye konuştu.