BIST 100 10.160 DOLAR 32,35 EURO 34,69 ALTIN 2.393,46
16° İstanbul
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Isparta
  • İçel
  • İstanbul
  • İzmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce

ABD Sahil Güvenliği duyurdu: Kayıp denizaltında bulunanlar 'feci bir patlama' sonucu öldü

ABD Sahil Güvenliği duyurdu: Kayıp denizaltında bulunanlar 'feci bir patlama' sonucu öldü

1912 yılında batan yolcu gemisi Titanik'in enkazını görmek için okyanus dibine inerken kaybolan denizaltının saat 14:08 itibarıyla oksijen kaynağı bitti. ABD Sahil Güvenliği, denizaltıda bulunan beş kişinin "feci bir patlama" sonucu öldüğünü ve kaybolan denizaltıyı bulmak için yürütülen devasa uluslararası arama çalışmalarına son verildiğini duyurdu.

ABD Sahil Güvenliği, Titanik'in enkazına turistik amaçla sefer yaparken kaybolan "Titan" isimli denizaltının Atlas Okyanusu'nda kaybolduğu bölgede bir enkaz sinyali aldıklarını bildirdi.

Yetkililer, kayıp Titan denizaltısında bulunan beş kişinin "feci bir patlama" sonucu öldüğünü ve kaybolan denizaltıyı bulmak için yürütülen devasa uluslararası arama çalışmalarına son verildiğini duyurdu.

Titan denizaltısını işleten ABD merkezli OceanGate Expeditions şirketi yaptığı açıklamada, "CEO'muz Stockton Rush, Şehzade Davut ve oğlu Süleyman Davut, Hamish Harding ve Paul-Henri Nargeolet'in ne yazık ki öldüğüne inanıyoruz. Bu insanlar farklı bir macera ruhunu ve dünya okyanuslarını korumak için derin bir tutkuyu paylaşan gerçek kaşiflerdi. Bu trajik süreçte kalplerimiz bu beş canla ve ailelerinin her bir ferdiyle birlikte." denildi.

ABD Sahil Güvenlik Tuğamirali John Mauger düzenlediği basın toplantısında, bir Kanada gemisinden gönderilen insansız bir derin deniz robotunun bu sabah,Titan'ın enkazını, yüz yıllık Titanik enkazının pruvasından yaklaşık 488 metre uzaklıkta, yüzeyin 4 km altında keşfettiğini söyledi.

Mauger, "Buradaki enkaz alanı Titan'ın feci bir şekilde patladığını gösteriyor." ifadelerini kullandı.

SES TESPİTİNDEN SONRA TEDİRGİN BEKLEYİŞ

Ses alındığı bilgisinden sonra tedirgin bekleyiş sürerken yapılan hesaplamalar kamuoyu ile paylaşılmıştı.

Yapılan hesaplamalara göre denizaltının 96 saat boyunca su altına kalabilecek şekilde tasarlandığı belirtilirken söz konusu denizaltıda 23 saatlik oksijenin kaldığı tahmin edilmişti.

OKSİJENLERİ BİTTİ

Bu süre doldu. 5 kişi ile sulara gömülen taşıtta oksijen bitti.

Açıklamada, seslerin duyulması üzerine robotik deniz altı ekiplerinin yön değiştirdiği ancak kayıp denizaltına ilişkin herhangi bir işarete rastlanmadığı kaydedilmişti.

DENİZALTINDA 5 KİŞİ BULUNUYORDU

Kaybolan denizaltıda 58 yaşındaki İngiliz milyarder ve kaşif Hamish Harding, 77 yaşındaki Fransız kaşif Paul-Henry Nargeolet, OceanGate Expeditions'ın CEO'su ve kurucusu Stockton Rush, 48 yaşındaki Pakistan doğumlu İngiliz iş adamı Shahzada Dawood ve 19 yaşındaki oğlu Suleman’ın olduğu açıklanmıştı.

Yetkililer, denizaltında bulunanların kimliklerini resmi olarak doğrulamazken, söz konusu kişilerin aileleri ve şirketleri kimliklerini yaptıkları açıklamalar ile doğrulamıştı.

ABD Sahil Güvenliği duyurdu: Kayıp denizaltında bulunanlar 'feci bir patlama' sonucu öldü - Resim : 1

UZMANLAR KONUŞMUŞTU

St. John’s Memorial Üniversitesi’nde görevli bilim insanı Dr. Ken Ledez, “Kapalı bir alan içerisindeki karbondioksit seviyesi yükseldikçe daha da sakinleşme görülür. Karbondioksit anestezi gazı görevi görür ve insanları uyutur” ifadelerini kullanmıştı.

Araç içerisinde hipotermi yaşanacağını vurgulayan Dr. Dale Mole ise, “Batan bir araç ya da denizaltı içerisinde mahsur kalan kişiler fiziksel ve ruhsal sıkıntı yaşayabilir. Kapalı alanda oksijenin bitmesi daha büyük bir sorun gibi gözükür fakat esas sorun karbondioksit olmalı. Kapalı bir alanda oksijen alıp vermek bir süre sonra havaya karbondioksit salınımına yol açar. Karbondioksit temizlenmezse etkileri çok olur” demişti.

ABD Sahil Güvenliği duyurdu: Kayıp denizaltında bulunanlar 'feci bir patlama' sonucu öldü - Resim : 2

DEFALARCA UYARILMIŞ

Titanik'in Atlas Okyanusu'ndaki enkazına turistik amaçla sefer yaparken kaybolan denizaltının geliştirilme biçimiyle alakalı güvenlik endişeleri hakkında, şirketin defalarca uyarıldığına dair belgeler gündeme gelmişti. Belgelere göre, kayıp denizaltının sahibi OceanGate şirketi, denizaltı aracının geliştirilme biçiminden kaynaklı güvenlik sorunları yaşanabileceği konusunda defalarca uyarıldı.

Şirketin eski denizcilik operasyonları direktörü David Lochridge, 2018'de Seattle Bölge Mahkemesinde görülen bir davaya göre, geliştirilmekte olan denizaltının daha fazla test edilmesi gerektiğini ve "aşırı derinliğe" ulaştığında yolcuların tehlikeye girebileceğini belirten bir rapor yazdı.

Lochridge, OceanGate'in seçimlerinin, "yolcuları potansiyel bir aşırı tehlikeye maruz bırakacağını" kaydetti.

OceanGate, Lochridge'i gizlilik anlaşmasını ihlal etmekle suçlayarak karşı dava açtı ve 2018’de işten çıkardı.

Şirket, Lochridge'in "bir mühendis olmadığını ve mühendislik hizmetleri vermesi için işe alınmadığını" belirtti.

Şirketten yapılan açıklamada da kayıp denizaltının yapımının 2020-2021'de tamamlandığı, dolayısıyla davada atıfta bulunulan gemiyle aynı olmayacağı kaydedildi.

OceanGate, 2018’de Deniz Teknolojisi Topluluğundan başka bir uyarı daha aldı.

Uyarıda, şirketin, yolcuları korumak için dalıştan önce denizaltı prototipini uzman bir üçüncü tarafça denetlenen testlere tabi tutmasının kritik önem taşıdığı ifade edildi.

NE OLMUŞTU?

ABD Sahil Güvenliği, denizaltı ile iletişimin dalış başladıktan 1 saat 45 dakika sonra kesildiğini açıklamış, ABD, Kanada ve Fransalı ekiplerin birlikte hareket ederek çalışmalara devam ettiği ve ABD’nin Connecticut eyaletinden daha büyük olan 7 bin 600 mil karelik bir alanda arama yapıldığını ifade etmişti.

TİTANİK ATLANTİK'İN SULARINA GÖMÜLMÜŞTÜ

"Asla batmayacağı" iddia edilen lüks yolcu gemisi Titanik, 10 Nisan 1912'de 2 bin 224 yolcu ve mürettebatla New York'a gitmek üzere İngiltere'nin Southampton kentinden yola çıkmıştı.

Gemi, 15 Nisan 1912'de bir buz dağına çarptıktan sonra Kuzey Atlantik'in sularına gömülmüştü.

Kazada 1500'den fazla kişi yaşamını yitirmiş, bunlardan bazıları buz gibi soğuk sularda donarak can vermişti. Gemide sadece 1178 kişiye yetecek kadar filika bulunuyordu. Birkaç saat sonra kaza yerine ulaşan Carpathia gemisi 710 kişiyi kurtarmıştı.

Çok sayıda romana ve filme konu Titanik'in enkazı, 1985'te Newfoundland bölgesinin 645 kilometre açığında deniz bilimci Robert Ballard tarafından bulunmuştu. 1987-2004 yıllarında yapılan dalışlarda, batıktan çok sayıda eşya çıkarılmıştı.